menjadi tunang orang tanpa kita sedar?

assalamualaikum, hai hai semua. semoga sihat dan ceria selalu.

alhamdulillah, bumi kluang dah dilimpahi cahaya matahari yg kini peluh likat membasahi dahi aku. setelah smpai di kluang yg menyambut kepulanganku dengan hujan, kini dapat merasai kepanasan mcm ni, nikmat juga sebenarnya. hee. eh eh aneh je saliza ni =='

okay, berseorangan di rumah, ni mungkin lah bakal menjadi aktiviti aku selama di kluang. nothing to do. read novels, blogwalking, movies. or else waiting my love for texting me. thats all. tapi nak share yg mungkin kita sendiri belum sedia maklum. menjadi tunangan orang tanpa kita sedar. bila seorang lelaki da berhasrat untuk mengambil seorang perempuan dijadikan sebagai isteri itu da kira sebagai tunang. hah, terkejut terkejut? kk, k, sambung lagi. ye, mungkin pada kita itu normal. tapi yg anda mungkin tak tahu, anda sudah bertunang bila situasi berikut berlaku :

pinang dari segi hukum fiqah, beerti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. itu dipanggil pinang. bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang lelaki tersebut.



situasi yg boleh dianggap sebagai pinangan :

contoh lelaki tersebut cakap dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

perempuan tersebut menjawab, I sukalah, I setujulah, oraitee I'm fine, oklah, I redhaa atau apa2 yg menunjukkan dia suka dengan "pinangan" lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

jadi, bila dia da jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yg meminang, hukumnya haram.

kita org melayu time meminang dok bawak rombongan satu bas, bawak barang pinangan. itu sebenarnya adalah ADAT bukn dari segi hukum Islam. dari segi hukum Islam, da jatuh hukum tunang.

hee. okay, agak terkejut sebenarnya. bila adat dah terlalu menguasai tanpa kita sedar pengertian tunang yg sebetulnya dan sejelasnya.

lebih lanjut, baca sini. disertakan sekali video UAI pasal ni: tunang orang

k, selamat membaca yuuuu olssss. saya nak makan dulu, laparrrr. hik. jaga diri semua.
assalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment

My Instagram